Favorittliste er oppdatert
Airlift II
Art.nr.: N04065
Et kompakt, lett og enkelt verktøy som raskt fyller opp kjølesystemer så man unngår problemer med luftlommer.
Egnet for: Profesjonelt bruk
Airlift II er et kompakt, lett og enkelt verktøy som hjelper til med å fylle opp kjølesystemer så man unngår å få problemer med luftlommer. Airlift II kan brukes på alle kjølesystemer, også store
og små lastebiler.
Bruksområder: Airlift II kontrolleres enkelt ved hjelp av en ventil og en trykknapp og drives av vanlig trykkluft. En venturventil sørger for et kraftig vakuum som kan avleses på manometeret. Dette vakuumet tømmer kjølesystemet for luft. Når anlegget er tomt for luft etterfylles det enkelt ved hjelp av medfølgende slange som stikkes ned i en beholder med ny kjølevæske. Vakuumet i kjøleanlegget sørger for at anlegget nå blir fylt uten at man får luftlommer. Airlift II kan brukes på alle kjølesystemer, også store og små lastebiler.
Bruksanvisning: 1. Sett Airlift ned i påfyllingshullet i radiatoren ellerekspansjonstanken ved å holde i huset der luftslangen går inn på Airlift II.
Den koniske overgangen bør sitte godt ned i hullet.
2. Sørg for at ventilen på lufttilførselen er stengt.
3. Koble til luftslangen og klem ned trykknappventilen. Du vil høre en suselyd og nålen på vakuummanometeret vil bevege seg. (Hvis radiatoren ikke er tom vil Airlift II sprute ut litt kjølevæske og ha redusert effekt) NB! Radiatorslangene kan bli sammenklemt. Dette er normalt p.g.a. vakuumet. Viktig! Noen overløpsslanger må kanskje strupes eller klemmes sammen
for å få vakuum.
4. Klem trykknappventilen til manometeret viser mellom 24 og 26. (Dette bør ikke ta mer enn ett minutt).
5. Når dette vakuumnivået er nådd, vent 20 sekunder og se om det holder seg der. (Hvis vakuumet faller er det en lekkasje som må repareres først. Ta i så fall av Airlift II så lenge).
6. Putt fylleslangen i en kanne med kjølevæske og åpne ventilen på fylleslangen sakte, inntil kjølevæsken har fylt hele slangen. Steng så ventilen. (Dette gjøres for å tømme slangen for luft).
7. Vakuummanometeret viser nå et fall (Dette er normalt). Klem trykknappventilen igjen inntil vakuumet er på 24-26.
8. Åpne ventilen på fylleslangen. Kjølevæsken vil nå strømme inn i kjøretøyets kjølesystem. Kjølesystemet er fullt når manometeret viser 0.
NB! For å oppnå best resultat anbefales det å sette kannen med kjølevæske i omtrent samme høyde som toppen av radiatoren. Hvis væskenivået blir for lavt vil det trekke luft inn i systemet, og motvirke poenget med å lage vakuum. Sørg
alltid for å ha mere væske enn det som er nødvendig slik at kannen ikke går tom før anlegget er fylt opp.
9. Fjern Airlift II fra radiatoren/ekspansjonstanken ved å holde i huset der luftslangen går inn på Airlift II. NB ! Ekspansjonstanker bør fylles til rett nivå. La alltid kjølesystemet bli varmt før radiatorlokket settes på. Etterfyll om nødvendig.
- Ikke nødvendig med lufting
- Sjekker systemet for lekkasjer
- Fyller opp kjølesystemer på et par minutter
- Sparer tid ved fylling
Vekt brutto i kg (F-pakk): 0,76
Relekta AS | PB 6169, Etterstad 0602 OSLO | +47 22 66 04 00 | salg@relekta.no | www.relekta.no