Favorittliste er oppdatert
Combustion Leak Tester
Art.nr.: N04070
Ypperlig å bruke i forbindelse med taksering av bruktbiler – oppdag topplokklekkasjen i tide!
Forpakning: Flaske
Egnet for: Profesjonelt bruk
Combustion Leak Tester påviser lekkasjer fra forbrenningen i motoren. Dersom disse har lekket ut i kjølesystemet, vil testeren reagere med CO2. Indikatorvæsken skifter farge fra blått til gult for bensinmotorer og fra blått til grønt for dieselmotorer dersom det er en lekkasje. Dette gjør at lekkasjer kan påvises raskt og uten fysiske inngrep i motoren.
Bruksområder: Combustion Leak Tester påviser lekkasjer fra forbrenningen i motoren. Dersom disse har lekket ut i kjølesystemet, vil testeren reagere med CO2.
Bruksanvisning: TOPPLOKKLEKKASJE-TESTER
Lekkasjetesteren påviser CO2 gasser fra forbrenningen i motoren, dersom disse har lekket ut i kjølesystemet. Testeren er meget nøyaktig og har to kamre for å øke sikkerheten. Det første kammeret fungerer som filter og sørger for at bare luft og CO2 når frem til det andre kammeret.
KLARGJØR TESTEREN FØR BRUK:
Trekk de tre delene fra hverandre ved å vri og dra samtidig. Fyll opp de to kamrene til den angitte streken med den medfølgende væsken, og sett dem sammen igjen, mens du holder en finger over inntakshullet i gummikonen. Væsken er ikke giftig, brennbar eller etsende, men den vil kunne sette flekker. Vask derfor umiddelbart ved søl.
TO METOODER FOR BRUK:
«Rutinemessig kontroll» og «Stor lekkasje» Start alltid med «Rutinemessig kontroll». «Stor lekkasje» er bare nødvendig når det er påvist en lekkasje. På grunn av tester-væskens høye følsomhet, vil selv den minste lekkasje kunne oppdages.
«Rutinemessig kontroll» -test:
1. Åpne radiatorlokket (evt. Lokket på ekspansjonstanken). (FORSIKTIG! Kjølevæsken kan være varm, og stå under trykk). Sjekk at det er nok mellomrom (luft) mellom kjølevæsken og bunnen av gummikonen når denne settes tett mot påfyllingshullet, slik at det kun er luft og ikke kjølevæske som suges opp. Hvis noe kjølevæske må tømmes ut, la motoren gå noen minutter før du prøver på nytt.
2. Etter at du har sjekket om det er tilstrekkelig mellomrom, setter du testeren ned i påfyllingshullet.
3. Klem gummiballongen grundig og sakte sammen 3-5 ganger for bensin (og 5-10 ganger for diesel), slik at luften suges opp gjennom begge kamrene. Når luften passerer vil den blå væsken endre farge til gul for bensin (og grønn for diesel) dersom det er en lekkasje. Viktig! Følg alltid utslaget på det øverste kammeret. Hvis væsken fortsatt er blå i det øvre kammeret (selv om det nedre skifter farge) er det ingen lekkasje. Siden «Rutinemessig kontroll» -testen vil avdekke selv små lekkasjer som kanskje ikke krever noen ytterligere reparasjon eller kontroll, anbefales det å foreta en «Stor lekkasje» -test hvis den gir utslag for en lekkasje.
«Stor lekkasje» -test:
1. Mens motoren er avslått og påfyllingshullet til radiatoren (evt. ekspansjonstanken) er åpent, fyller du opp med kjølevæske.
2. Den nye kjølevæsken vil fortrenge den luften som har gitt et positivt utslag. Tøm så ut noe kjølevæske igjen for å få på plass mellomrommet mellom gummikonen og kjølevæsken.
3. Du kan nå utføre en «Stor lekkasje» -test. Få en assistent til å starte motoren mens du holder testeren på plass i påfyllingshullet i radiatoren, og be ham ruse motoren 15 ganger. Mellom hver rusing må motoren få gå på tomgang noen få sekunder. Klem inn gummiballongen på testeren 15 ganger i løpet av denne tiden. Denne fremgangsmåten skaper et høyt trykk i motoren og simulerer vanlig kjøring.
4. Følg med på det øvre kammeret i testeren mens du utfører denne testen. Hvis det blir gult for bensin (grønt for diesel), har du fått bekreftet at det er en større lekkasje, i.o.m. at avgasser har lekket inn i kjølesystemet på kort tid. Utfør en grundig sjekk for å påvise hvor lekkasjen er, og utbedre den så raskt som mulig.
- Enkel og rask i bruk, trenger hverken strøm eller komplisert utstyr
- Tidsbesparende
- Pålitelig påvisning av lekkasjer
Vekt brutto i kg (F-pakk): 1,3
Relekta AS | PB 6169, Etterstad 0602 OSLO | +47 22 66 04 00 | salg@relekta.no | www.relekta.no