Brukerveiledning: Rens av DPF på tyngre kjøretøy
Fyll Fuel System Performance Restoration i kjøretøyets drivstofftank. Start motoren og la den bli driftsvarm. Stopp motoren.
Det er tre måter å rense på:
Alt 1: Koble til med rett på filteret
Alt 2: Koble til på differansetrykksensor
Alt 3: Koble til via temp.sensor eller lambdasonde før katalysator.
Rens med Alt 1: Skru ut fremre temperatursensor på filteret og bruks sonden eller slangen med konisk dyse i samme retning som eksosstrømmen.
Rens med Alt 2: Løsne den fremre delen av slangen for differansetrykksensoren til dieselpartikkelfilteret (myk slange) og press den koniske dysen inn i slangen. I personbiler finnes den som regel i motorrommet.
Rens med Alt 3: Løsne temperatursensor eller lambdasonde foran katalysator og bruk sonden eller slangen i samme retning som eksosstrømmen.
Felles for alle alternativene:
- Fyll 1 liter Emission System Cleaner i beholderen. Steng lokket godt, sørg for at ventilen er lukket. Koble til sonde eller slange som skal brukes.
- Start motoren, åpne ventilen på beholderen, injiser rens til beholderen er tom. Gjenta til du har tømt alle 3 flaskene med Emission System Cleaner.
- Stopp motoren.
- La rensen virke 15-30 min (kan også la den virke lenger om nødvendig).
- Fyll 1 liter Emission System Rinse i beholderen. Steng lokket godt, sørg for at ventilen er lukket. Koble til sonde eller slange som skal brukes.
- Start motoren, åpne ventilen på beholderen, injiser rinse (flush) til beholderen er tom. Gjenta til du har tømt alle 3 flaskene med Emission System Rinse
- Koble fra verktøy og monter tilbake slange/sensor.
- Øk turtallet til 1000-1500 rpm (eller forhøyet tomgang) i 5 minutter for å skylle ut væsken.
Det anbefales deretter å kjøre en regenerering av partikkelfilteret - enten tvunget, eller med en kjøretur m/belastning på 10-30 min, dette for å brenne opp evt. rester etter renseprosessen.
Etter behandlingen anbefales det å ta en diagnose å kontrollere nivåer i partikkelfilteret.